Rynek Infrastruktury
W najbliższy poniedziałek 11 lipca o godzinie 15:00 Krajowa Izba Odwoławcza wyda orzeczenie w sprawie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na budowę stacji Łódź Fabryczna. Po ogłoszeniu tego orzeczenia prezes Urzędu Zamówień Publicznych będzie rozpocznie proces kontroli wspomnianego postępowania, do tego też czasu zamawiający nie będzie mógł podpisać umowy w tej sprawie.
Konsorcjum wskazuje na dwie możliwości, jeśli chodzi o dalszy rozwój wypadków. Według jego przedstawicieli, zamawiający może "Kontynuować obecne postępowanie zawierając umowę z Konsorcjum Pol-Aqua/Dragados, które złożyło najkorzystniejszą ofertę po złożeniu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Najwyższego skargi kasacyjnej na orzeczenie sądu okręgowego wraz z wnioskiem o czasowe zawieszenie wstrzymanie wykonania wyroku Sądu Okręgowego Warszawa-Praga do czasu wydania orzeczenia przez Sąd Najwyższy".
Druga możliwość wskazana przez konsorcjum to: "Wykonać wspomniany wyrok unieważniając tym samym obecnie toczące się postępowanie i rozpocząć proces udzielania tego zamówienia od początku".
"Pragniemy zapewnić, że nie zaprzestaniemy walki o przyznanie Konsorcjum Pol-Aqua/Dragados tego zamówienia. W imię interesu publicznego wierzymy, że polskie władze unikną niebezpieczeństwa utracenia przeznaczonego specjalnie na ten projekt dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej z powodu błędnej interpretacji prawa zamówień publicznych" - podkreśla konsorcjum Pol-Aqua/Dragados.
Postępowanie rozpoczęto w grudniu 2009 roku. Wnioski o udział w postępowaniu do 1 kwietnia 2010 roku, złożyło 12 firm lub konsorcjów, z pośród których 4 listopada 2010 roku PKP PLK ogłosiły listę pięciu konsorcjów, zaproszonych do złożenia ofert. W wyniku odwołań i wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 22 grudnia 2010 roku, w ogłoszonej w listopadzie tzw. krótkiej liście wykonawców zaszły zmiany i na miejsce konsorcjum w składzie: Metrostav a.s., Elektrizace železnic Praha a.s. Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty Łódź” S.A., Sudop Praha S.A. weszła firma Hydrobudowa Polska SA. Termin złożenia ofert przez wybrane konsorcja wynosił 40 dni i upływał 24 marca 2011 roku. Na wniosek oferentów został on jednak przedłużony i 8 kwietnia nastąpiło otwarcie ofert złożonych przez konsorcja w składzie: Strabag Sp. z o.o., Pruszków - Mostostal Warszawa SA Warszawa - Acciona Infraestructuras SA - Dywidag International GmbH - na kwotę 1 906 513 000 zł netto, 2 345 010 990 zł brutto; konsorcjum Hydrobudowa Polska SA Przeźmierowo - PBG SA Przeźmierowo - Arrivia SA Przeźmierowo - Przedsiębiorstwo Robót Górniczych Metro Sp. z o.o. Warszawa - Infra SA Przeźmierowo - ZUE SA Kraków na kwotę 1 591 700 000 zł netto; 1 957 791 000 zł brutto; konsorcjum Torpol Poznań - Astaldi S.p.A. - Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Zawiercie, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Mińsk Mazowiecki na kwotę 1 430 316 627,41 zł netto, 1 759 289 451,71 zł brutto; konsorcjum Budimex SA Warszawa, Ferrovial Agroman SA na kwotę 1 813 981 107,00 zł netto, 2 231 196 761,61 zł brutto; konsorcjum Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua Piaseczno, Dragados SA - na kwotę 1 253 385 820,00 zł netto; 1 541 664 558,60 zł brutto.
Jednakże już trzy później Sad Okręgowy wyrokiem z 11 kwietnia 2011 roku nakazał wykluczyć z postępowania konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua SA, Dragados SA.
Zamawiający dokonał oceny pozostałych ofert i 24 maja 2011 roku poinformował wykonawców, biorących udział w postępowaniu o wyborze oferty najkorzystniejszej, czyli oferty konsorcjum: Torpol Spółka z o.o., Poznań, Astaldi S.p.A., Włochy, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., Zawiercie, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o., Mińsk Mazowiecki. Na takie rozstrzygnięcie, w ostatnim dniu na wnoszenie środków ochrony prawnej, wpłynęły trzy odwołania.